Kirjailija
Tuotanto
Kansitta
    Näyttämöllä
    Kuvaa ja ääntä
    Muistomerkki
Teokset
Lähteet
Info
Haku
Sivukartta
Etusivulle
Näyttämöllä

Teatteri on edelleen suosiollinen kanava Maria Jotunin tuotannolle. Näytelmien lisäksi estradille ovat päässeet useista novelleista koostetut dramatisoinnit kuten Kun on tunteet, Onnenseitti, sekä Suhteita. Yksittäisistä teoksista esityksensä ovat saaneet myös Arkielämää, Huojuva talo sekä Palvelustytön romaani. Miehen kylkiluu -näytelmää on esitetty yli 90 eri ammattiteatterituotannossa vuosien 1914 ja 2001 välillä. Kuopiossa se on ollut ohjelmistossa vuosina 1921, 1951-52, 1965-66 ja 1994-95. Tampereella ja Turussa sitä on näytelty jopa kuuteen eri otteeseen. Helsingin kaupunginteatterissa näytelmän näki vuosien 1982-85 aikana yli viisikymmentätuhatta katsojaa. Jotunin näytelmistä vuosina 1970-2001 on ollut suosituin Tohvelisankarin rouva, jota katsoi 30 eri tuotannossa lähes puoli miljoonaa teatteritaiteen ystävää.

Keskeneräiseksi jääneen Amerikan morsiamen materiaalin kokosi näytelmäksi ohjaaja Matti Aro vuonna 1939. Amerikan morsian -tekstissä on nähty yhteyksiä Viljo Tarkiaisen tutkimuskohteen Aleksis Kiven teksteihin sekä Tarkiaisen samana vuonna pidettyihin 60-vuotisjuhliin. Irvokas komedia vanhenevan pariskunnan avioliitosta kiinnosti 1960-luvulla useita teattereita. Ohjaaja Arto af Hällströmin muokkasi näytelmästä uuden laitoksen, jota esitettiin Suomen kansallisteatterissa vuosina 1991-95. Vähemmälle huomiolle näytelmistä ovat jääneet Vanha koti, Kurdin prinssi ja Olen syyllinen. Raamatun tekstiin perustuva Olen syyllinen -näytelmä on saanut vain vuoden 1929 kantaesityksen.

Eino Salmelainen on todennut Maria Jotunin näytelmistä: "Suomalaisten dramaatikkojen joukossa ei liene toista yhtä konstikasta kuin on Maria Jotuni. Jo Miehen kylkiluussa hän toi näyttämölle oman maailmansa, jonka lait hän yksin oli säätänyt, muilta lupaa kysymättä. Vain niitä lakeja hänen henkilönsä tottelevat. He toimivat tavalla, jota kukaan ei entuudestaan tunne, eivät ohjaajat enempää kuin näyttelijät. Tapa esittää Jotunia on erikseen opeteltava." Maria Jotunin näytelmien vuorosanojen pohjalla sanotaan olevan savolaisen hengityksen ja rytmin. Silti on muistettava että teksti ei ole murretta vaan puhekieltä.